Dette nettstedet har begrenset støtte for nettleseren din. Vi anbefaler å bytte til Edge, Chrome, Safari eller Firefox.

Skandinavisk smykkedesign

Vilkår og betingelser

VILKÅR FOR BRUK

Velkommen til Ekenberg Scandinavia og vår nettbutikk! Ekenberg Scandinavia er et skandinavisk smykkemerke eid av Preikestolen Design AS, Norge. Ekenberg Scandinavia tilbyr dette nettstedet som en tjeneste for våre kunder. Vennligst les følgende informasjon knyttet til bruken av nettstedet vårt. Hvis du ikke godtar disse vilkårene, må du ikke bruke dette nettstedet.

 

INFORMASJONSKAPSLER (COOKIES) 

Vi bruker informasjonskapsler for å optimalisere opplevelsen på nettstedet vårt. Ved å bruke informasjonskapsler har vi muligheten til å registrere informasjon om trafikk og atferdsmønstre på nettstedet vårt. Informasjonen brukes til å øke brukervennligheten til nettstedet og til markedsføringsformål.

 

KORRIGERING AV FEIL OG UNAKURASJONER

Informasjonen på Ekenberg Scandinavia -nettstedet kan inneholde skrivefeil eller unøyaktigheter og kan ikke være fullstendig eller oppdatert. Vi forbeholder oss derfor retten til å korrigere eventuelle feil eller unøyaktigheter og til å endre og oppdatere informasjon når som helst uten forhåndsvarsel (Selv etter at du har sendt inn bestillingen). Vær oppmerksom på at slike feil eller unøyaktigheter kan knytte seg til produktbeskrivelse, priser og/eller tilgjengelighet. Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre. Hvis du har problemer med ditt kjøp, vennligst kontakt oss umiddelbart, så hjelper vi deg.

 

TYPOGRAFISKE FEIL

Hvis et produkt fra Ekenberg Scandinavia er oppført med feil pris på grunn av skrivefeil eller systemfeil, har Ekenberg Scandinavia rett til å nekte eller kansellere alle bestillinger som er lagt for produktet oppført til feil pris. Ekenberg Scandinavia har rett til å nekte eller kansellere slike bestillinger uansett om bestillingen er bekreftet eller kredittkortet ditt belastet. Hvis kredittkortet ditt allerede har blitt belastet for kjøpet og bestillingen din er kansellert, skal Ekenberg Scandinavia utstede en kreditt til kredittkortkontoen din med feil pris. På grunn av svingninger i markedet, beholder Ekenberg Scandinavia retten til å justere prisene som vises på nettstedet.

 

UTSEENDE

Vi har gjort vårt beste for å vise fram våre smykker på Ekenberg Scandinavia så nøyaktig som mulig. Våre produkter er håndlagde, noe som gjør hvert produkt unikt. Utseendet til smykkene våre vil derfor avvike fra bildene som vises på nettstedet vårt. Vær oppmerksom på at alle målinger er omtrentlige. Selv om vi prøver vårt beste for å være nøyaktige, kan det oppstå mindre forskjeller.

 

VILKÅR OG BETINGELSER

Ved å akseptere våre vilkår og bruk av informasjonskapsler, godtar du at din tilgang til og bruk av Ekenberg Scandinavias nettside, er underlagt disse vilkårene samt alle gjeldende lover, som er reglerert i henhold til Norges lover.

 

ALDERSGRENSER

Mindreårige under 18 år må ha samtykke fra foreldrene for å handle på Ekenberg.no.

 

RETUR OG BYTTE

Hvis du vil angre på et kjøp gjort med Ekenberg Scandinavia, sender du varene tilbake i komplett produktemballasje innen 14 dager fra den dagen du mottar varene. Ta kontakt med vår kundestøtte post@preikestolendesign.no for å få de nødvendige skjemaene som kreves for å returnere varen. Du vil være ansvarlig for å betale for dine egne fraktkostnader for å returnere varen. Fraktkostnader refunderes ikke. Hvis du mottar en refusjon, vil kostnaden for returfrakt bli trukket fra refusjonen. Betingelsen for retur er at varene ikke har vært i bruk og at de kan selges som nye. Alle deler og merken knyttet til produktet må være i samme stand som da du mottok varene. Hvis tilstanden til produktene synes brukt, opphører returretten, og varene sendes tilbake til kunden, og kunden holdes deretter ansvarlig for alle nye forsendelseskostnader. Kunden vil da motta en faktura med de pågående returforsendelseskostnadene.

 

GARANTI

Hvis du returnerer varer med henvisning til gjeldende garantikrav, ska du kontakte post@preikestolendesign.no og inkludere: ordrenummer, bilde av kravområdet og beskrivelse av kravet. Den dekker bare produksjonsfeil, ikke ved vanlig bruk og slitasje. Dine rettigheter knyttet til garanti er regulert i norsk lov. Se norsk forbrukerlov og avbestillingsloven for mer informasjon. Ta kontakt med oss så snart som mulig hvis du har noen grunn til å returnere varene dine til Ekenberg Scandinavia. Returmeldinger fra våre kunder, angående feil eller mangler ved produktene, må rapporteres til oss skriftlig, e -post godtas.

 

RETUR

  • Pakk produktet godt inn i originalemballasjen
  • Skriv returadressen på pakken. Send pakken innen 14 dager etter at du mottok bestillingen.

Vi refunderer verdien av bestillingen din etter at vi har mottatt dine returnerte produkter. Returadresse: Preikestolen Design AS Vassbotnen 15 4313 Sandnes Norge Epost til: post@preikestolendesign.no

 

HÅNDTERING

Betaling skjer enten med debetkort eller kredittkort. Bestillingen legges på betalingskortet ditt når du bekrefter bestillingen. Forsendelse blir også lagt til i samme prosess, og belastes betalingskortet. Vi bruker følgende data for å behandle bestillinger: - ditt navn og adresse - telefon - faktureringsadresse - e -postadresse - betalingsdetaljer

 

LEVERANSE

På Ekenberg Scandinavia prøver vi å behandle og sende bestillingen din så snart vi kan. Ordrer sendes vanligvis fra 1-3 dager etter at vi har mottatt ordren. Vær imidlertid oppmerksom på at spesialbestillinger kan ta fra 2-4 uker å fullføre. Hvis du har noen personlige ønsker rundt leveringsdatoer, kan du kontakte oss før du legger inn bestillingen for å sikre at vi kan oppfylle dine forventninger. På Ekenberg Scandinavia vil vi til enhver tid gjøre vårt beste for å tilby den beste servicen

 

FRAKT

De fleste av våre internasjonale pakker sendes med DHL Express. Bestillingene dine blir vanligvis levert innen 2-5 virkedager fra den dagen du mottar leveringsbekreftelsen. For internasjonale bestillinger er levering estimert mellom 5-10 virkedager, fra den dagen du mottar leveringsbekreftelsen. Vi sender ikke bestillinger i helger og helligdager. Forsinkelser kan oppstå under helligdager, salg eller andre mer ekstreme forhold.

Ekenberg Scandinavia er ansvarlig for produktet ditt til varene er levert.

Etter at du har mottatt produktene, bør du så snart som mulig undersøke om forsendelsen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene har blitt skadet under transport, eller om noe fra bestillingen din er feil eller mangler. Ikke nøl med å kontakte oss hvis noe ikke samsvarer med dine forventninger.

 

NORSK

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

 

Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

 

Partene

Eier og selger av Ekenberg Scandinavias produkter er Preikestolen Design AS - Vassbotnen 15, 4313 Sandnes, post@preikestolendesign.no, 93031766,
Org nr 917 878 226 , og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

 

Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

 

Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt når varen er blitt sendt.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

 

Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har mottatt varen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

 

Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må vi tilby tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Hvis prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan jeg kjøpe ansvar for eventuelt redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalinger til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

 

Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

De som har fått selgeren Ikke leverer Varen Eller leverer den for sendt i henhold til avtalen Mellom partene, og DETTE Ikke skyldes kjøperen Eller Forhold på kjøperens side, Håkan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 ETTER omstendighetene hol kjøpesummen Tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og /eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

 

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse hvis det finnes en hindring som ikke kan overvinne, eller hvis oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskeligheter falle bort innen rimelig tid, men kan kjøpe likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig utfordring med å fremme kravet.

 

Heving

Hvis selgeren ikke kan brukes på leveringstidspunktet, skal kjøper oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Hvis selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan jeg kjøpe varer.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

 

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

 

Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

 

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

 

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

 

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

 

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

 

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

 

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

 

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

 

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

 

Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

 

Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

 

Informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler for å optimalisere opplevelsen på nettstedet vårt. Ved å bruke informasjonskapsler har vi muligheten til å registrere informasjon om trafikk og atferdsmønster på nettstedet vårt. Informasjonen brukes til å øke brukervennligheten til nettstedet og i markedsføring.

 

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

 

Mer " Mindre «
  • Liste
  • Kart